Wednesday, November 28, 2012

we write "and for the first time" so often.



În clasa a şaptea, când am primit de la doamna dirigintă Istoria Literaturii Universale în 3 volume potrivit de groase, mi-am pus în minte să citesc integral toţi autorii prezentaţi acolo, pe rând, să nu pierd nimic, pentru că ori e tot ori e nimic, îmi ziceam de parcă aş fi ştiut ce zic.  Şi nu ştiam cu ce să încep şi mi-am zis, might as well start from the end, why not, şi am început de la litera z şi singurul autor cu z de acolo era Zola şi prima carte de el care mi-a căzut sub ochi la biblioteca din oraş a fost Fecunditate, groasă carte, promiţătoare, mi-am zis, încep bine, chiar dacă de la sfârşit. Şi-aşa a fost, am sfârşit de cum am început, pentru că atunci când am ajuns la pasajul cu vătraiul pe post de instrument de tortură menit sa vindece femeile fecunde a trebuit să o las din mână şi să merg în grădină să dau afară mărul roşu pe care tocmai îl mâncasem de prânz. Şi era aşa un măr mare şi roşu, un măr care-ţi scraşnea printre dinţi şi-ţi zemuia toată gura. A fost păcat de el. Nu poţi să termini ce începi de la sfârşit, am învăţat atunci. 


No comments:

Post a Comment